söndag 26 februari 2012

Mimring till notat från 13 dec 2006...

STOOORA magen samma dag som lillebror blev född.

13 dec 2006: Vi vaknade tidigt, skulle till dagis å fira lucia. Jag hade haft ont hela dagen innan, men inga värkar precis, mer konstant ont i magen å ryggen, så vi hoppades ju på att det var nåt på gång.. Gick ner till dagis å satt där en stund. Kl 9.15 hade vi kontroll timme hos doktorn, så vi åkte dit. Han lyssnade på hjärtslagen, mätte magen å undrade hur jag hade det. Jag berättade om att det var ont hela tiden, mer eller mindre å han ringde till föde avd å förhörde sej vad vi skulle göra vidare.. De tyckte att vi kunde komma in på kontroll där. Blev önskad lycka till, vi åkte hem å packade ihop det sista å la väskan i bilen å körde till sjukhuset. Blev lagt in på ett litet rum å dom kopplade på ctg registreringen, tog lite upplysningar om mej å hur graviditeten varit. Pratade lite om hur senaste förlossningen varit å de undrade hur jag kunde tänka mej det denna gången. Jag berättade att jag gärna ville prova badkar, akupunktur å tens apparaten. Så de noterade det. Lillebror låg nog å sov, var väldigt stilla, så jag fick stark saft å då vaknade han till. På registreringen kunde de se att jag hade värkar, med ca 10 min mellanrum.. Så det var det jag hade känt. Barnmorskan undrade om hon skulle undersöka hur långt jag var på gång ochdet gjordehon. Jag hade frtfarande 2 cm kvar av livmoder halsen, så det var ingen öppning på gång ännu. Menhon töjde lite å sa att nu kunde det hända saker. Vi åkte hem å ringde å förvarnade barnvakten. Avtalade att de skulle komma till oss senare på kvällen å sova över, så de slapp å gå upp mitt på natten ifall det skulle börja hända saker fort.. Värkarna kom tättare å blev lite ondare från kl 16. Kjetil gick ner å hämtade David på dagis. Vi åt middag, men det var inte mycket jag fick i mej, för nu började det bli ondare. Värkarna kom med 5 min mellanrum å varade i nästan 1 minut. Kl 18 ringde vi barnvakten å bad dem komma. Jag gick å duschade. En halvtimme senare kom barnvakten å jag hade nu värkar som var 3-4 min mellan å höll i sej i 1 minut å längre. Men klaarde fint å andas igenom dem, var inte så illa faktiskt.


Kl 19.30 ringde jag föden å de ville ha mej in på kontroll. Vi tog med väskan igen å åkte in.

Kl 20 var vi där å värkarna haglade på. Nu kom dem ganska tätt.

Blev återigen lagt till ctg registering å fick både isvatten å stark saft. Allt såg bra ut med lillebror. Kl 20.30 undersökte hon mej å jag hade 4 cm öppning. Barnmorskan töjde lite ekstra. Värkarna kom nu tätt å blev bara ondare å ondare. Kjetil masserade mej på ryggen å jag fick en värmeflaska på magen. 21.30 ny undersökning å nu var det 6 cm öppning. Värkarna var onda, men det hjälpte gott med massage på ryggen. Den ena värken hann nästan inte å sluta förräns det kom en ny, så min mann hade fullt kör där.. Jag började känna press känsla å provade å gå på toaletten, men det var inte så behagligt å sitta på toan med värkar.. Stog lite uppe å gick lite. Kl 22 ville barnmorskan ha mej in på föde rum, hon trodde det kom till å gå fort å sa att om vattnet snart gick så kom det i vartfalltill å gå fort tills vi hade lillebror hos oss. Jag skulle få akupunktur nålar när vi kom på föderummet, mennåt badkar blev det inte pga jag hade en vaccum födsel sist å då var man tvungen å övervakas noga denna gången åxå. Kom till slut upp i en säng å blev körd in på föderummet. Efter en stund kom det en å satte akupunktur nålarna, jag hade onda värkar som bara haglade på å frågade om inte jag kunde få nåt mer, men de ville avvänta. Fick erbjudande om å få smärtstillande i stolpiller, men det ville jag inte ha. Å om de nålarna hjälpte, det kan jag nog inte påstå.. Kl 22.30 kom en ny barnmorska in, Maria som vi hade haft skulle gå hem för dagen. Hon rapporterade över till den nya, Anne och bara några sekunder efter att Maria gick ut av dörren så gick vattnet. Jag hade värkar som var skit onda å sa till min man att "nu dör jag snart", skrattade å la till att, "nej det gör jag nog inte, men fyy faaan va ont det gör ". Han satt vid min sida å jag klämde honom hååårt i handen. Kl 22.50 fick jag lov å börja pressa när jag kände att jag var tvungen, fick lite instrukser ibland att va lite försiktig med pressandet å kl 22.55 var han ute. 5 minuter med press, det gick fort på slutet!! Jag fick min lille son upp på bröstet å där låg han länge innan dom kom å ordnade med honom. Underbar känsla. Min man fick klippa navelsträngen denna gången. Jag pressade ut morkakan å barnmorskan sydde några stygn, det gick ju lite fort på slutet när han ville ut. Elias låg på bröstet, tog puppen när dom la honom till rätta å han fick lov å ligga å suga länge. Så kom dom å vägde å mätte honom. 3260 gram å 49 cm lång.

Vårt lilla vidunder!!!





Stolt storebror







Åh va glad jag är för att jag har skrivit ner detta !!

2 kommentarer:

Tack för dina ord, sätter jätte pris på det <3