tisdag 31 mars 2009

Farligt gods..

Mannen min går på ledar kurs

Han har snart vart på kurs i 6 veckor, på fredag har dom prov.

Så nu sitter han om kvällarna och pluggar

Å jag är snäll å förhör honom.

I går var det om farligt gods.

Nu kan jag alla koder som finns gällande farligt gods, vad som transporteras i lastbilar med orange skyltar bak å så.

:

< ----- 68 betyr at bilen frakter giftig og etsende gods
2312 betyr at bilen transporterer smeltet fenol

FAREIDENTIFISERING
De øverste tallene angir lastens faretype
Fareklasse 0 - ingen spesiell betydning
Fareklasse 1 - eksplosiv vare
Fareklasse 2 - gasser
Fareklasse 3 - brannfarlig
Fareklasse 4 - brannfarlig fast stoff
Fareklasse 5 - oksyderende stoffer
Fareklasse 6 - giftige stoffer
Fareklasse 7 - radioaktive stoffer
Fareklasse 8 - etsende stoffer
Fareklasse 9 - risiko for spontan, kraftig reaksjon
Samme tall gjentatt, betyr økt fare
33 betyr altså meget brannfarlig
X = reagerer eksplosivt ved kontakt med vann
Är detta nåt jag har användning för i min jobb mån tro ??
* he, he *

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina ord, sätter jätte pris på det <3